Båstad, 2024-10-03
Efter en framgångsrik tennissommar i Båstad är det nu officiellt att Nordea förlänger sitt titelsponsorskap för Nordea Open till minst 2027. Tennisturneringen i Båstad noterade i år ett publikrekord på 85 000 personer och turneringen har stärkt sin position som ett av de främsta sommartennisarrangemangen i världen.
Turneringschefen Christer Hult beskriver året som en ”nyp-mig-i-armen-upplevelse”, trots att världsettan Jannik Sinner tvingades lämna återbud i sista stund. Den spanska tennislegenden Rafael Nadal var dock en publikfavorit och tog sig hela vägen till final, där han mötte portugisen Nuno Borges.
En av de mest betydelsefulla aspekterna av Nordea Open är att ge svenska spelare, både på dam- och herrsidan, möjlighet att tävla på högsta internationella nivå på hemmaplan. Genom turneringen kan dessa talanger mäta sig med världseliten och växa i sina karriärer inför hemmapubliken. Turneringarna är en viktig del för svensk tennis utveckling.
Nordea Open har inte bara varit en framgång på plats i Båstad, utan har också nått ut globalt. Tv-sändningar och streaming från turneringen spreds till över 95 länder och på sociala medier noterades hela 12 miljoner visningar – lika många som de kombinerade turneringarna i Hamburg, Gstaad och Newport tillsammans.
Martin Persson, Head of Large Corporates & Institutions och Branch Manager på Nordea Sverige, kommenterar:
”Vi är glada över att förlänga vårt sponsorskap för Nordea Open till 2027. Vi ser fram emot att fortsätta knyta samman världsklassig tennis med affärsnätverkande och socialt engagemang, samtidigt som vi tar de nödvändiga stegen mot en mer hållbar framtid.”
Turneringens framtid är tryggad med en stabil grupp sponsorer, där Nordea har en förlängningsoption till 2029. Detta garanterar att Nordea Open kommer att fortsätta vara en världsklassig turnering, både på och utanför tennisbanan.
Varmt välkomna till Nordea Open 2025 i Båstad den 7–20 juli!