BÅSTAD 8-21 JULI 2024

PRESSRELEASE

Nordea Open och Jontefonden laddar upp inför ännu en sommar

Sedan 2018 har Jontefonden stått som välgörenhetspartner till Nordea Open, under tennisveckorna i Båstad. Inför årets evenemang, 4–17 juli, får Jontefonden den fortsatta äran att färga Båstad orange, för att sprida kunskap och kännedom om organtransplantation.

– Det känns väldigt ärofyllt att vi får förnyat förtroende som välgörenhetspartner i tre år framåt – och målet är att samla in en miljon under tennisveckorna redan nu i sommar, säger Tommy Ivarsson, medgrundare av Jontefonden.

Jontefondens Insamlingsstiftelse och Nordea Open inledde sitt samarbete under 2018, som en del av Arena Båstads hållbarhetsarbete. Tillsammans har de lyft organtransplantation till en nationell fråga som berör alla, och samtidigt samlat in pengar till Jontefondens verksamhet för barn och unga som genomgått, eller ska genomgå, organtransplantation. Nu står det klart att Jontefonden återigen blir Nordea Opens välgörenhetspartner i ytterligare tre år. I år hålls tennisveckorna i Båstad mellan 4–17 juli.Vi är jättestolta över att samarbeta med Jontefonden och tillsammans har vi åstadkommit mycket fint.

– Vi har skapat medvetenhet i en viktig fråga samtidigt som vi kunnat ge glädje, trygghet och livskraft åt Jontefondens familjer via olika insamlingar, säger Christer Hult, Managing Director, Nordea Open.

2018 tog Arena Båstad, Nordea Open och Jontefonden fram konceptet ”Båstad goes orange”, för att sprida Jontefondens budskap. Båstad har färgats orange för att hylla Jontefondens barn och ungdomar och olika insatser har resulterat i över en miljon kronor i donationer.

Gemensamma samarbeten väntar

Under tennisveckan är ytterligare samarbeten att vänta, tillsammans med andra aktuella företagspartners till Nordea Open. Bland annat planeras golftävlingen ”Tillsammans för livet golfen”, av infrastrukturföretaget Eleda, där de inspelade pengarna doneras till Jontefonden. Dessutom kommer tävlingspartnern Stockholms Auktionsverk hålla ännu ett insamlingsevent till förmån för Jontefonden – och ytterligare gemensamma samarbeten under Nordea Open planeras i dagsläget.

• ­Insamling är inte lätt i dessa tider. Vi är en liten och en viktig verksamhet som betyder mycket för många. Då är det extra betydelsefullt att få draghjälp av en av de största tävlingarna i Sverige, säger Tommy Ivarsson och fortsätter:
  • Engagemanget från andra inblandade partnerföretag känns fantastiskt, där vi tillsammans hittar vägar att lyfta frågan om organtransplantation och göra skillnad för de barn, unga och deras anhöriga som lever i en annorlunda vardag. Det visar på kraften som uppstår när vi gör gemensam sak för något större än oss själva.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tommy Ivarsson, insamling-och pressansvarig Jontefonden
070-822 79 22tommy@jontefonden.se

Om Jontefonden

Jontefonden är en stiftelse för barn & ungdomar som väntar på eller har genomgått en organtransplantation och deras syskon. Stiftelsens mål är att öka livskvaliteten, skapa glädje och sätta guldkant på en annars svår situation. Fonden har fått sitt namn efter Jonathan Ivarsson som till följd av lungfibros behövde en lungtransplantation. Läs mer eller ansök om medel på http://www.jontefonden.se/